وبسایت رسمی شرکت نوین دوخت

انواع پارچه مورد استفاده در دوخت لباس کار

انواع پارچه مورد استفاده در دوخت لباس کار

انواع پارچه مورد استفاده در دوخت لباس کار وجود دارند که هرکدام با ویژگی های خاصی که دارند مناسب تهیه و دوخت یک فرم کار هستند. در این مطلب با ما همراه باشید تا با انواع پارچه هایی که می توان در تهیه و دوخت لباس کار از آنها استفاده نمود را بشناسید. ما در شرکت نوین دوخت با تجربه بالایی که در انتتخاب پارچه با دوام و مرغوب داریم این اطمینان را میدهیم که در خرید لباس کار فقط به طرح و رنگ آن دقت کنید چرا که سالهاست در انتخاب نوع پارچه برش و دوخت آن تبهر داریم.

پارچه مورد استفاده در دوخت لباس کار چیست؟

می دانیم که برای تهیه هرگونه لباس، با توجه به کارایی که از آن داریم، پارچه منحصر به فرد و البته با توجه به معیار های مختلفی انتخاب می شود. برای مثال فصل، نوع شغل، کارایی که از آن توقع داریم و … از جمله مواردی هستند که باید هنگام تهیه و دوخت لباس کار مناسب به آن توجه نمود. در ادامه با برخی از انواع انواع پارچه مورد استفاده در دوخت لباس کار آشنا خواهیم شد. 

تفاوت انواع پارچه 

طبیعی است که بافت و ترکیبات پارچه ها با هم یکسان نباشند. این به این دلیل است که از هر پارچه یک کارایی لازم دارد. برای مثال در تهیه و دوخت لباس کار های صنعتی نمیتوان به هیچ عنوان از پارچه های نخی که مناسب دوخت پیراهن یا مانتو است، استفاده نمود. چرا که اگر فردی لباس نامناسبی در محیط های صنعتی و کارخانه ای به تن کند، ممکن است سلامتی خود یا حتی اطرافیان را به خطر بیندازد. همچنین باید بدانید که  پارچه مورد استفاده در دوخت لباس کار به گونه ای طراحی شده که به راحتی پاره نشود یا اشتعال زا نباشد.

انتخاب پارچه لباس کار چه تاثیری در کاربرد دارد؟

انتخاب یک پارچه لباس کار مناسب؛ با توجه به شغل افراد انتخاب می شود. برای مثال یک فرد آتش نشان می بایست دارای فرم لباسی باشد که اشتعال زا نباشد. استفاده از لباس های نخی یا اشتعال زا سلامت فرد را چندین برابر به خطر می اندازد. 

همچنین موارد دیگری همچون سبک بودن لباس کار از سایر مواردی است که باید به آن توجه نمود.

انواع پارچه مورد استفاده در دوخت لباس کار

پارچه های متعددی با نوع بافت، طراحی و کارایی متفاوتی در بازار وجود دارند که برای تهیه و دوخت لباس کار به کارگرفته می شوند. برخی از انواع این پارچه ها شامل:

پارچه کتان برای دوخت لباس کار

پارچه کتان یکی از بهترین گزینه ها برای تهیه لباس کار است، اگر شما در محیط‌ های گرم  یا در فصول گرم سال کار می کنید کتان یک گزینه عالی برای تهیه لباس کار است. 

این پارچه دارای مزایایی همچون:

  •  امکان عبور هوا: پارچه کتان تنفس‌ پذیر بوده و به راحتی هوا را عبور می‌دهد. این خصوصیت اهمیت زیادی در محیط‌های گرم یا فصول گرم سال دارد.
  • جذب بالای رطوبت: کتان توانایی خوبی در جذب رطوبت دارد، این به این معناست که از تعریق بدن جلوگیری می کند.
  • راحتی و انعطاف: پارچه کتان نسبتاً خنک و نرم است که باعث راحتی فرد می شود.
  • مقاوم در برابر حرارت: کتان مقاومت خوبی در برابر حرارت دارد، بنابراین اگر در محیط‌های اشتعال زا کار می‌کنید، می توانید کتان را یک گزینه مناسب بدانید.
  • قابلیت شستشو: پارچه کتان معمولاً قابلیت شستشو و مراقبت آسانی دارد.

پلی استر

پلی استرها به طور کلی در ساختار الیاف مصنوعی استفاده می شوند. استفاده از نخ پلی استر برای تهیه لباس کار نیز می تواند یک انتخاب مناسب باشد که، اما لازم است توجه داشته باشید که نخ تنها یک بخش کوچیک از لباس است و همچنین مواد دیگر مانند پارچه نیز در تعیین خصوصیات کلی لباس نقش دارند. در هر صورت، برخی از مزایای استفاده از نخ پلی استر در لباس کار شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مقاومت در برابر لکه و پارگی پارچه: نخ پلی استر معمولاً در برابر انواع لکه‌ ها و پارگی مقاوم است که می‌تواند به دوام و عمر طولانی لباس کمک کند.
  • ثبات رنگ: این نوع نخ به طور کلی مقاوم در برابر اثرات نور UV و شستشو است. این پارچه دارای ثبات رنگ بوده و می تواند مدت طولانی رنگ را حفظ کند. 
  • سبک و خنک: نخ پلی استر به خوبی رطوبت را جذب نمی‌کند وباعث می‌شود لباس خنک تر باشد. این خصوصیت یک مزیت خوب برای محیط‌ های گرم است.
  • تنفس‌پذیری: در مقایسه با برخی از پارچه های دیگر، پلی استر به خوبی تنفس‌ پذیر است که این موضوع یک ویژگی خوب به شمار می رود. 
  • قابلیت شستشو: به طور کلی لباس‌هایی که از نخ پلی استر ساخته می شوند، معمولاً به راحتی قابل شستشو هستند و نگهداری آنها نیز ساده است.

پیشنهاد  مقاله : کاربرد پارچه پلاستیکی در دوخت لباسکار

ریون

ریون یکی از انواع پارچه مورد استفاده در دوخت لباس کار است که عمر طولانی و مقاومی دارد. ریون دارای انواع مختلف با بافت و ترکیبات مختلف بوده و  چندان گران نیست.  علاوه بر این موضوع پارچه ریون دارای مزایای بسیار زیادی است که برخی از مزایای کلی پارچه ریون عبارت اند از:

  • جذب رطوبت: پارچه ریون قابلیت جذب رطوبت را دارد و برای فصول گرما بسیار مناسب تر است.
  • ورود خروج هوا: نوع بافت پارچه ریون باعث می‌شود که هوا به راحتی به پوست نفوذ کرده و تنفس پوست را افزایش میدهد. 
  • رنگ‌ پذیری مناسب: به طور کلی پارچه ریون به خوبی رنگ می‌پذیرد و انواع رنگ‌ها و الگوها را به خوبی به خود می‌پذیرد. 
  • کاهش چین و چروک: پارچه ریون به دلیل نوع ساختار و بافت خود، چین و چروک زیادی ایجاد نمی‌کنند و پس از شستشو و استفاده طولانی مدت همچنان شکل اصلی خود را حفظ می‌کند.
  • قابلیت چاپ و طراحی: پارچه ریون به دلیل خواص رنگ‌ پذیری مناسب و بافت مناسب، برای چاپ الگوها و طرح‌های مختلف بسیار مناسب است. 

نتیجه گیری

با توجه به موارد ذکر شده؛ انتخاب پارچه مناسب برای تهیه و دوخت لباس کار مناسب، یک مسئله بسیار مهم است که با توجه به نیازهایی که از یک لباس کار دارید انتخاب می شود. کتان، ترگال، ۳۰ ۷۰، ریون و … از انواع پارچه هایی هستند که می توان برای دوخت یک لباس کار مناسب و کاربردی استفاده نمود. اگر قصد خرید لباس کار با کیفیت را دارید، می توانید با تولیدی لباس کار مشورت نمایید. 

تماس با نوین دوخت: ۰۹۱۲۶۳۵۷۳۷۵ و ۰۲۶۳۲۲۲۵۸۳۹

سوالات متداول

پارچه کتان برای لباس کار مناسب است؟

بله می توان از کتان با بافتهای متفاوت برای تهیه لباس کار(البته برخی از مشاغل با توجه به نیاز از لباس) استفاده نمود. 

قیمت پارچه لباس کار چقدر است؟

قیمت لباس کار با توجه به نوع بافت پارچه، و طرح لباس کار(کارایی و نوع دوخت) متفاوت است.